dinsdag 25 augustus 2020

Zo ging het dus niet

Op NOS Teletekst las ik het bericht over de doodgeschoten zwarte Amerikaan. Omdat ik de beelden gezien heb, weet ik dat het niet zo ging zoals NOS Teletekst het verwoord. De man weigerde langere tijd de instructie van de agenten op te volgen. Toen hij plotseling aan de passagierskant de auto indook, vielen er schoten. De NOS doe voorkomen alsof het slachtoffer als een aardige huisvader naar zijn auto liep, het portier opende en pardoes werd neergeschoten. Het slachtoffer was net als Floyd George ook een bekende van de politie, waardoor de agenten extra alert waren. Zijn duik in de auto deed de aanwezige agenten er van uitgaan, dat hij een vuurwapen wilde pakken. De manier waarop de NOS dit soort berichten brengt vind ik zeer bedenkelijk en neigen naar nepnieuws en stemming makerij. 
Het nieuws over de zieke Russische oppositieleider vind ik ook bedenkelijk. Ik ga dan vooral af op woorden, die feiten tot aannames maken. Woorden als 'denken', 'vermoeden' en 'lijken' wijzen erop dat het giswerk is. Komt bij dat men geen giftige stof heeft kunnen ontdekken. Toch is de toonzetting dusdanig, alsof het feiten betreffen.