zondag 30 augustus 2020

Hij druppelt

soms. Onder de cv ketel is van tijd tot tijd wat nattigheid op de vloer te zien. Geen grote plassen, maar een vochtig plekje. Vanmorgen tipte Sonja mij erover en zei dat het de koudwaterleiding betreft. Het eerste waaraan ik dacht was condens. Maar om zekerheid te krijgen ben toen toch maar naar boven gegaan. Daar zag ik dat onderaan de koperen leiding wat groen uitgeslagen was. Het was daar inderdaad wat vochtig. Ik heb toen vanaf dat laagste punt van beneden naar boven de leiding gecontroleerd. Tijdens die check zag ik ook  op bovenliggende knelkoppelingen wat nattigheid. Uiteindelijk kwam ik bij de aansluiting op de cv ketel terecht. En ja hoor, aan die koppeling hing een druppel. Toen ik de aansluiting bekeek, viel mij op dat de koperen leiding vlak voor de aansluiting gebogen was. Hij was ook vervormd, dus niet meer mooi rond. Eerder wat ovaal. Misschien is ie daar niet met een buigijzer gebogen. Al voelend concludeerde ik dat de koppeling blijkbaar te maken heeft met een aansluiting die niet echt rond is. Zodoende sluit ie niet goed af. Ik vermoed dat het een kwestie is van de moer van de knelkoppeling iets verder aandraaien. Hee kan ook zijn dat de leiding net te kort is. Dat klusje laat ik maar aan de cv monteur over. De ketel wordt namelijk ook door de woningbouw onderhouden. Dus ik mag er met mijn gretige tengels niet aankomen, hè.