Wij, ouderen, liggen nog steeds onder vuur. De jongere generatie heeft het moeilijk (vinden ze) en dus moeten wij inleveren, ruimte maken en meer van die onzinnige opmerkingen. We werden zelfs nauwelijks beschermd tegen het coronavirus. Het begint op een hetze te lijken jegens onze generatie. Wat ik, als opa, in deze 'hetze' herken is de manier, waarop die klagende generatie is opgevoed. Ze hebben ouders die alles voor hun kids doen en weinig tot niets door hun kids laten doen. Die generatie kids is veel minder zelfstandig en volwassen geworden. Zij kregen het voor elkaar om om de ouders op hun kinderen te laten passen en/of in crèches te stoppen. Als een te late abortus. Alles wordt uitbesteed. Rest enkel werk en vrije tijd. Zelfs geen verantwoordelijkheid voor de eigen kids. Ook uitbesteed afgeschoven.
Zoiets kenden wij niet, ook niet toen Sonja ook ging werken. Nee, dat losten we onder en met elkaar op. Zonder inzet van mamma en/of pappa van onze kant. Er was altijd iemand thuis om de kinderen op te vangen. Als een kind ziek was of de schooldag viel uit, was er geen sprake van paniek, laat staan boosheid. Boos worden omdat een docent ziek geworden is? Het is toch zeker ons kind? Wij zijn nog van de niet-lullen-maar-poetsen generatie. Mouwen opstropen en aan het werk. En vooral niet zeuren. Die voorbeelden gaven onze ouders na de oorlog, toen alles weer opgebouwd moest worden.
De komst van de mobiele telefoon heeft de boel enkel verergerd. "Ik heb je toch geappt?" (of mamma even de kinderen van school wil ophalen), en daarmee is de kous af. Mamma durft niet te weigeren, want anders ziet ze haar kleinkinderen voorlopig niet. Ik kan me niet voorstellen dat met zo'n mobieltje constant en overal bij de hand, de productiviteit voldoende is. Dus niet alleen het gezin, het werk en de sociale contacten, ook de economie lijdt er onder.
De woekerpolissen, quasi goedkope energiebedrijven, de dito telecombusiness laten zien, dat we van alle kanten bedrogen en opgelicht worden. Vanwege gebrek aan (commerciële) kennis bij die en veel andere bedrijven, worden allerlei 'handigheidjes' bedacht om winst te maken. Dus krijg ik een zogenaamde aanbieding, maar er zit minder in de verpakking dan voorheen. Of ik moet vanwege de lullige reclamefolder eerst gaan zitten rekenen om te controleren of die aanbieding wel echt een aanbieding is. Nee, zo hebben wij het niet geleerd. Want onze opleidingen waren uitgebreider en op de praktijk afgestemd. Ergo, wij trekken ons niets aan van al dat gezeur. We zijn immers veel wijzer. Kennis is en blijft macht.