donderdag 27 augustus 2020

Onwennig en onzeker

 

Zal ze wachten of toch oprijden? Ik reed op een rotonde, toen een camper van links vlak voor mij toch de rotonde opreed. Eerlijk gezegd had ik deze actie wel verwacht. Vanwege de lichaamstaal / gelaatsuitdrukking van de vrouw achter het stuur. Ze aarzelde en besloot toch de rotonde op te rijden. Ik had het gaspedaal al losgelaten en mijn voet op het rempedaal gezet. De camper reed net als ik richting Kampen. Onderweg viel mij een paar dingen op aan haar rijstijl. Ze reed erg voorzichtig en langzaam. Op dat wegdeel is 80 km toegestaan, maar ze reed tussen de 60 en 70 km/uur. Ze reed nogal rechts van de weg. De wielen raakten soms net niet in de berm naast het asfalt. Als een tegenligger aankwam bleef ze lang op het randje van de weg rijden. Ik hield maar flink afstand, want als ze in de berm zou geraken kon er van alles gebeuren. Vaak schrikt men en geeft men een ruk aan het stuur om weer op de weg te komen. Zo'n paniekreactie loopt vaak verkeerd af.
Later stond ik naast de camper voor een verkeerslicht, in dit geval een stoplicht, te wachten. Toen ik naar rechts keek, zag ik een oudere vrouw nogal krampachtig achter het stuur zitten. Naast haar zat een meneer. Ik kon zijn gezicht niet zien, dus weet ik niet of ie bleek was of rood. Of gewoon. Misschien zat ze voor het eerst achter het stuur van de camper.