vrijdag 28 augustus 2020

Niet alleen de voordelen

Een paar keer heb ik wat veranderingen geadviseerd en aangebracht in verkoopsystemen. Het waren situaties waarin verkopers op basis van hun resultaten bonussen kregen, maar de klant achteraf niet betaalde. De laatste verantwoordelijkheid lag dan bij de Debiteuren- of Financiƫle administratie. Tja, zo wil ik ook verkoper worden. Maar ik ben niet zo goed in liegen en ik heb nog enig besef van verantwoordelijkheid. Wat ik toen voorgesteld heb was vrij eenvoudig : de verkoper is ook verantwoordelijk voor het debiteurensaldo of wel de betaling van zijn verkoop. Bonussen moesten pas uitbetaald worden als de verkoop door de klant betaald was. Nou, dat was me wat hoor. Je wilt niet weten wat ik uit de verkoophoek te horen kreeg. Ik zat volgens hen aan hun bonussen / portemonnees. Er was zelfs een verkoper die aan klanten verkocht, die op dat moment al in betalingsproblemen verkeerden. Andere stonden bij de NCM geregistreerd als slechte betalers. Meten is weten. Het uitstaand debiteurensaldo schoot omlaag. Hoera!