dinsdag 18 augustus 2020

Geen corona-app / -melder

 What's in a name? App of melder. Als voormalig ict'er raad ik het gebruik van zo'n app af. De app en het gebruik ervan is alles behalve veilig. Het lijkt mij niet moeilijk de app-data te manipuleren en zelfs te misbruiken. Wat het laatste betreft, menige telefoon wordt gehackt. Ik zie de app ook als een soort enkelband. De drager ervan is te traceren. En wat is het nut van zo'n app? Wat is er interessant aan te weten dat iemand met het virus bij mij in de buurt geweest is of andersom? Het kwaad is immers al geschied. Het kan ook zo zijn dat de drager bij mij bekend is. Er kwam immers enkel familie en of een kennis of vriend op bezoek? Misschien word ik zo boos dat ik de drager iets ga verwijten. Terwijl het kan zijn dat de drager zelf van niets wist of zelfs nog recent als negatief getest is. Of zelfs dat de drager helemaal geen drager is, omdat zijn id gejat is.
Vanmorgen las ik dat na een flinke studie gebleken is, dat ook tieners het virus kunnen overbrengen. Wat een stelletje amateurs. Daar was ik op voorhand al van uitgegaan hoor. En niet alleen tieners, elk mens en overal. Handen wassen, mondkapje dragen, opletten en het gezonde verstand gebruiken. Daar doen wij het mee.