zondag 9 augustus 2020

Uit de maat

 Vanmorgen liepen Fenna en ik al om 7 uur buiten. Wat een heerlijke temperatuur. Er was zelfs een windje. "Er is niets met mij. Er is wat mis met Nederland", stelt meneer Akwasi. Zijn uitspraak doet mij glimlachen. Hij doet mij denken aan mijn militaire leven. Toen hoorde ik geregeld : "Iedereen loopt uit de maat, behalve ik!"
Akwasi is behoorlijk in de war. Waarschijnlijk vanwege de klimaatverandering en zijn schoolopleiding. Het is hier nog steeds een land dat op het noordelijk halfrond ligt en dus niet in de tropen. De bevolking is van origine blank. En dus niet zwart of bruin, zoals Akwasi en ik. Al geef ik direct toe, dat sommige verkeersborden wat verwarring geven. Misschien voelt Akwasi zich hier dermate thuis, dat hij denkt dat ie thuis is. Maar dat is natuurlijk niet zo. Ook al heeft hij op school geleerd, dat zijn voorouders de Batavieren waren. Vanuit zijn kronkel denkt Akwasi nu, dat er van alles mis is in ons land. Maar dat valt reuze mee. Het enige wat mis is, is de gedachte als zou dit land het land van Akwasi zijn. Maar in zijn land leven voornamelijk zwarte en bruine mensen. Of is er sprake van neokolonialisme van de kant van Akwasi?