Na het gesprek met de zonnepanelenadviseur moest ik terugdenken aan mijn adviestrajecten en opleidingen. Toen ik werkzaam was op het gebied van advies en management leerde ik al snel dat een adviseur een vraag beantwoordde met een aantal wedervragen. Pas na het inventariseren via wedervragen kwam een antwoord op de eerste vraag. Ik moest ook naar de potentiële klant luisteren en met hem meedenken om eventuele opties voor te stellen. De klant was het meest aan het woord.
Als de marges onder druk kwamen te staan, wilde ik weten of de klant bereid was delen zelf te doen of dat er andere opties waren. En voor dit alles kwam ik goed beslagen ten ijs. De klant kreeg een bevestiging van hetgeen besproken was, zwart op wit. Aan natte vinger werk deed ik niet. Ik ging voor zekerheid of een hoge mate ervan.
Omdat ik enkel uitvoerbare adviezen uitbracht, bood ik mezelf aan voor de realisatie ervan. Zo kwam ik geregeld als projectleider / -manager aan opdrachten. Het aantal uitgebrachte en overgenomen adviezen en het verloop van de projecten vormden de input voor mijn leidinggevenden. Met o.a. die input werd ik als medewerker beoordeeld.