maandag 24 februari 2020

Wegmisbruikers

Na lange tijd keek ik weer eens naar het tv programma Wegmisbruikers. Ik schrik als ik de hoogte van de verkeersboetes hoor. Wat een (zonde) geld. Of : wat een duur lesgeld. Er was een automobilist die bijna € 1.000 kwijt was vanwege te snel rijden en geen rijbewijs kunnen overleggen. Voor te snel rijden een bekeuring krijgen vind ik niet echt een probleem. Bij een snelheidsovertreding vanaf een bepaald aantal km's, bepaalt de Officier van Justitie de hoogte van het boetebedrag. Hij doet dit op basis van eventueel eerder opgelegde sancties aan de bestuurder.
Het zou wel zo aardig en eerlijk(?) zijn om dit altijd te doen. Dus ook bij andere overtredingen.
Vandaag waren er flinke windvlagen. Stel je rijdt vanwege zo'n windstoot even over een doorgetrokken streep. Dan baal je als je daarvoor een boete krijgt van € 240,=! Helemaal wanneer het de eerste keer is dat je een bekeurd wordt. Of wanneer andere overtredingen licht van aard waren. Ik pleit dan ook voor een gestaffeld boetesysteem. In het genoemd voorbeeld € 40,= in plaats van € 240,= omdat het de eerste boete is. En stapsgewijs hoger tot €240 omdat het de zoveelste is. Sancties opleggen naar financiële draagkracht lijkt mij ook beter. Met het huidige systeem durf je nog amper achter het stuur te kruipen. Een foutje en je bent de klos.