maandag 10 februari 2020

De gewonde specht

gebroken specht
In een kringloopwinkel zag ik hem liggen. Een specht van hout. Hij is samengesteld uit drie delen die als puzzelstukjes in elkaar geschoven zijn. Ik heb hem op een schijf van een boomstam geschroefd, die als decoratie al aan de muur van het schuurtje hing. Het beest heeft daar jarenlang doodstil, dus zonder getimmer, gehangen. Vorige week miste ik hem. Op het hout aan de schuur was enkel een stukje van de poot van de vogel nog aanwezig. Op de grond vond ik de rest van de puzzel-specht. De poot en een stuk van de snavel waren afgebroken. Kasian ja, die gevederde boomboor. Ik heb de delen op de verwarming gelegd om te drogen.
...zag er zo uit...
Eenmaal gedroogd ga ik de gebroken delen lijmen. Daarna ga ik het beestje wat opkalefateren met wat lak. Als ik dan toch de lijmpot in gedachte in mijn handen heb, zie ik de rest van de specht ook als 'gebroken' aan. Ik ga dus de losse delen ook lijmen, zodat de vogel een geheel vormt. Daarna ga ik hem met blanke lak bespuiten. Als extra bescherming. De vogel staat daar in weer en wind. Als het goed is, kan ie dan weer een paar jaar mee.