zaterdag 8 februari 2020

De seizoenen verschuiven

Zoals gezegd heb ik zo'n 60 jaar geleden al op school geleerd, dat het klimaat verandert. Ik hoorde via de verhalen over de hunebedden over de IJstijd. Via de IJstijd kreeg ik te horen over de Sahara als oerwoud. En dat het klimaat aan verandering onderhevig is, vanwege de stand van de aarde ten opzichte van o.a. de zon. Uiteindelijk, zo beloofde de meester, zouden we in een tropisch klimaat terechtkomen. Toen was al veel gebaseerd op aannames en verwachtingen. Dat was zo'n 60 jaar geleden.
Zelf heb ik de veranderingen op een andere manier ervaren. Met het verstrijken van de jaren leek het alsof de seizoenen geleidelijk verschoven. Samen met de koers richting een subtropisch klimaat. In mijn beleving gaat het enkel sneller dan ik gedacht en/of verwacht had. Als ik nu naar buiten kijk, lijkt het wel herfst. Compleet met een krachtige wind. Ik neig daarom te geloven, dat we nog steeds herstellen van de IJstijd. Dat er zich veranderingen voordoen in flora en fauna lijkt mij ook daarbij horen. Ik sta soms versteld wat men zoal koppelt aan de klimaatverandering. Er is maatschappelijk een trend, waarin alles en nog wat onderzocht en (al dan niet zielig) uitgelegd moet worden. Dat laatste gaat gepaard met eenzijdige berichtgeving, bangmakerij, beschuldigingen en afbraak. O ja, en vooral met geldklopperij.