Na aankoop heeft de bus vanwege het ontbreken van onderhoudshistorie en t.b.v. een nulmeting een zeer uitgebreide servicebeurt ondergaan. De grootste ingreep betrof toen het vervangen van beide schokdempers achter. Op dit moment is bijna 30.000 km met de bus afgelegd met o.a. trips door Duitsland en naar Roemenië.
Als zwak punt noem ik de 5e versnelling. Die is bovenop een bestaande vierbak gebouwd. Door die hoger gelegen constructie krijgt de 5e versnelling relatief minder smering, wat tot schade kan leiden. Om die reden is het beter de wagen pas boven de 75 km/uur in de 5e versnelling te schakelen. Om dezelfde reden heb ik uit voorzorg in de versnellingsbak een halve liter extra olie gegoten.
Het ontbreken van een turbo is met name merkbaar in bergachtige omgeving. Er moet tijdig geschakeld worden om de gang erin te houden. Een kwestie van gewenning. Net als de koppeling die met een kabel (dus niet hydraulisch) bediend wordt. Het motorgeluid dringt tot in de cabine door evenals de warmte van het blok. Dit is te wijten aan de minder goede isolatie in de motorruimte en de cabine. Dus heb ik extra isolatie aangebracht in de cabine.
Jammer dat men de onderkant van de carrosserie niet goed beschermd heeft tegen corrosie. De rest van de wagen verkeert na al die jaren nog in zeer goede conditie.
Zelf heb ik een aantel veranderingen aangebracht omwille van het comfort. Zo heb ik de enkel bladveren achter vervangen door dubbele. Ik heb een trekhaak laten monteren om onze fietsen te kunnen vervoeren. De stoelen zijn (via de sokkels) verlaagd, omdat de gemonteerde draaiplateaus de zit net te hoog maakten. Aan de voorzijde zijn de schokdempers ook vernieuwd. Ik heb ook een paar extra ventilatieluikjes gemonteerd, om met name zomers zowel stilstaand als rijdend de bus beter te kunnen ventileren. Om altijd gezien te worden heb ik conform de wetgeving een set led dagrijlampen gemonteerd. De isolatie heb ik al genoemd. Het aantal officiële zitplaatsen is (via de RDW) van 2 naar 6 verhoogd. Voor het geval dat.
Vanwege de leeftijd van de bus houden wij het onderhoud secuur bij en rijd ik met een aangepaste rijstijl.
Al met al bevalt de Ducato ons prima. We hebben geen last van allerlei gevoelige elektronica (Italianen zijn daar nog steeds niet goed in) en andere luxe die ook problemen kunnen veroorzaken.