dinsdag 4 februari 2020

Achterstandswijken

Een idee van ene mw Vogelaar. Een idee dat een halfbakken was. Ze wilde van verpauperde buurten prachtwijken maken.  Met het opkalefateren van huizen en een woonomgeving, ben je er natuurlijk niet. Daar werd toen ook al voor gewaarschuwd, maar Vogelaar wist beter.  Bewoners moesten ook 'opgeknapt' worden. Het is ook een kwestie van mentaliteitsverandering. Om die reden spreek ik de nieuwkomers hier ook aan. De buitenlanders zijn anders gewend. Ze komen uit een heel andere cultuur met een andere levenshouding en hebben weinig op met het milieu en/of leuke tuintjes. Ik hanteer meestal de vraag : "Vind je het hier vies of schoon?", want vaak gaat het over rommel op straat of in hun tuin gooien. Ik probeer ze wat wakker te schudden. Soms zeg ik : "Hé, je verliest wat!" Dan praat ik tegen Nederlanders. Op die manier probeer ik te voorkomen, dat ik bemoeizuchtig overkom en het bespaart mij een scheldpartij of misschien zelfs klappen. Het begint met de mensen, niet met bakstenen.