maandag 17 februari 2020

Horizonvervuiling?

Toen ik onlangs door de polder reed viel mij het grote aantal windturbines op. Mooi is anders, daarvoor hoef je niet in Flevoland te zijn. Wat de windmolens betreft is het kiezen of delen. Men wil naar een aardgasloze situatie vanwege de uitstoot van CO2. Een beetje raar, want in landen als Duitsland wordt overstappen van elektriciteit naar gas juist gepropageerd. Op zich heb ik geen bezwaar tegen al die molens. Na zo'n 70 jaar weet ik dat we hier al heel lang met molentjes hebben rondgelopen, dus wordt het tijd ze ergens neer te zetten. Niet dat windenergie ons energieprobleem zal oplossen, want daarvoor zijn we nog te behept met een kruideniersmentaliteit. Maar alle beetjes CO2 minder helpen, ook al worden ze elders weer dubbel en dwars om zeep gebracht. Zo wil China nog heel veel kolengestookte centrales gaan bouwen. En zullen andere, met name niet westerse landen ook voor meer vervuiling gaan zorgen. Al was het alleen maar om uit hun lamlendige economische situatie te geraken.
Zelf vind ik al die molens weliswaar lelijk staan, maar een goed alternatief heeft ons landje niet. Daarover wordt wel veel gesproken, maar doen is iets anders. Men kan wel grandioze oplossingen bedenken, maar ze moeten wel geld opleveren. Veel geld. In mijn geboortedorp is het helemaal mis. Daar heeft men een aantal jaar geleden een mooie typische Hollandse molen verruild door een beeld van een mannetje dat met een molentje loopt. Symboliek voor het gemeentelijk beleid aldaar.