woensdag 19 februari 2020

Een zwaar beroep?

Met betrekking tot de pensioenleeftijd spreekt men over zware beroepen. Wat is een zwaar beroep? Dat kan fysiek zwaar zijn, maar ook psychisch. Er zijn ook mensen die feitelijk niet geschikt zijn voor het beroep dat ze uitoefenen. Ze krijgen het dagelijks zwaar te verduren en lopen voortdurend op hun tenen. Anderen bevinden zich dagelijks in een onprettige omgeving. Ook erg zwaar, lijkt mij. Gisteren zag ik hoe in een instelling voor mensen met een psychische stoornis personeel bezig was. Het lijkt me dat het werk voor het personeel (petje af!) geestelijk ook een zeer zware belasting is. Wat te denken van moeders, die er nog echt voor hun kids zijn?
Het werk dat ik deed o.a. projectmanagement is geestelijk ook zwaar werk. Mijn functie hield ook in dat ik ook sociaal werker, psychiater, docent, presentator, piespaaltje, knuffelbeer, kop van jut, praatpaal, koffiejuffrouw en boksbal was. En dan ook nog alle werkzaamheden in de gaten houden. Oké, ik ben geregeld getest en goed bevonden en heb ook veel opleidingen moeten volgen. Dat scheelde wel veel. En toch was het zwaar. Wat ik wil zeggen is dat zwaar werk niet alleen fysiek werk betreft. Psychisch kan de belasting ook groot zijn.