zaterdag 22 februari 2020

Versnellingsbakolie vergeten?

Al schrijvend over onze / mijn ervaringen met de Ducato bus, vroeg ik me af in hoeverre de olie van de versnellingsbak al een keer ververst is. Ik heb de nota's van het onderhoud eens bekeken en kwam geen post met versnellingsbakolie verversen of een specificatie van dat type olie tegen. De olie zou volgens het handboek elke 60.000 km ververst moeten worden. We kochten de bus met zo'n 160.000 km op de klok. Dus zou de olie rond de 120.000 km voor het laatst vervangen moeten zijn. De actuele stand is nu 186.000 km, dus ruimschoots tijd om de olie weer te verversen.
hoog en kans op droog
Ik heb de olie vanmorgen gekocht, want zoals bekend laat ik nergens gras over groeien. Voorkomen is immers beter dan weg laten slepen. Het bijzondere aan de versnellingsbak is de constructie. De Italianen hebben de gewone vierbak genomen en daar bovenop een vijfde versnelling geplakt. In de IT wereld noemen we dat 'bloemkolen', omdat het basisconcept daar geen rekening mee heeft gehouden. Door deze oplossing krijgt de 5e versnelling bij lage snelheden erg weinig smering. Met rampzalige gevolgen. Vandaar dat ik pas de bak in z'n 5e versnelling zet, zodra ik boven de 70 km/uur rijd. Een andere maatregel is het bijvullen met extra olie, zo'n halve liter. Dat alles om goede smering van de 5e versnelling te garanderen.