woensdag 19 februari 2020
Rijden met een dubbelasser
Vandaag had ik een aanhangwagen achter de bus hangen met een dubbele as. Zo'n bak kent een hoger laadvermogen, maar is ook lastiger om mee om te gaan vanwege de vier wielen. Vooral wanneer de bak los van de bus gemanoeuvreerd moet worden. Ik draai het neuswiel zo ver als mogelijk uit, zodat de voorste wielen los van de grond komen. Op twee wielen is de bak nog handelbaar. Het wordt een ander verhaal wanneer zo'n bak vol zit met oud ijzer. Toen kreeg ik het neuswiel niet zo ver dat de bak op slechts twee wielen bleef staan. Onder het rijden voelde ik de bak trekken. Alsof ie telkens naar links of rechts wil uitbreken. Overigens had de bus geen enkele moeite met het grote gewicht. De bak mag zo'n 2.000 kilo hebben, maar zo ver kwam ik niet met de lading. Ik heb liever een ruime marge als speling, dan dat ik net over het maximale gewicht zit. Als we op vakantie gaan zit de bus nog ruim 500 kilo onder het toegestane maximum. Dat vind ik wel zo veilig en het voelt lichter in mijn hoofd.