woensdag 26 februari 2020

Een oud koekblik

Niet alleen muziek, ook oude spullen halen bij mij herinneringen naar boven. Zoals dit koekblik met Rembrandts Nachtwacht. Wij hadden ook zo'n blik thuis. Daarin zaten de 'dure' koekjes voor de visite. Of wanneer het feest was. Niet alleen met verjaardagen, hoor. Ook wanneer wij, de kids, op bed lagen was het feest. Haha! Nee, wij kregen de gewone biscuits, de kaakjes van Jamin uit de Dr De Bruynestraat.
Als mijn lieve mamma even de deur uitging, zei ze met bezwerende vinger en een bepaalde blik in haar ogen : "Ik heb de koekjes geteld!" Nou, dan wisten we het wel. Ik durfde amper naar die mooie doos te kijken!
"Ik heb de koekjes geteld!", was niet zomaar een waarschuwing. Daar zat heel veel meer achter. Zeg maar sancties. Blijkbaar heeft die waarschuwing bij mij zoveel indruk gemaakt, dat toen ik zo'n doos jaren later weer zag, ik direct om me heen keek met de gedachte : "Is mamma in de buurt?" Gek hè, wat zo'n blik (ook die van mijn mamma) teweeg kan brengen.