woensdag 1 augustus 2018

Recht en geld

Onbedoeld raakte ik in een discussie terecht over recht in relatie tot geld / inkomen. Ik ben namelijk van mening dat in het algemeen mensen met weinig geld in onze maatschappij kansarm zijn. En dus ook minder profiteren van het fenomeen recht, zeg maar rechtszaken. Ze kunnen immers geen dure advocaat betalen. Volgens mijn gesprekspartner maakt een goedkope of dure advocaat niets uit; ze hebben beiden Rechten gestudeerd. Hij is ook van menig dat dure advocaten louter ontstaan vanwege vraag en aanbod. Het marktmechanisme. Ik ben van mening, dat dure advocaten beter scoren vanwege hun kwaliteiten, waaronder kennis van zaken en vaardigheden. Kijk maar naar bekende advocaten als voorheen Moszkowicz, nu Spong, de gebroeders Anker, Hiddema enzovoort. Die advocaten zijn voor de meesten onder ons onbetaalbaar. Ik heb een keer een (goedkope) advocaat gehad. Die beste man vergat cruciale aspecten in mijn ontslagzaak, zoals de duur van mijn dienstverband en het feit dat ik wel degelijk via een sollicitatieprocedure bij het bedrijf was binnengekomen.
Er zijn ook rechtszaken die ontaarden in slepende kwesties. Daar staan overheden en grote bedrijven om bekend. Wie de langste adem (= het meeste geld) heeft wint. Volgens mijn gesprekspartner is voor een gemiddelde zaak een gemiddelde advocaat voldoende. Gemiddelde zaak? Voor mij een zeer belangrijke zaak, waar ik liever een goede dan een gemiddelde advocaat op wil zetten. En het liefst een heel goede.
De rechtspraak is niet echt onafhankelijk. Ze hangt van geld af. En een rechter. De laatste kan al het voorafgaande ook flink verpesten door een uitspraak te doen die geen recht doet.
Rechtsgevoel zou ook geen rol spelen bij het vaststellen van uitspraken. Volgens mij draait het systeem om en voor mensen. En elk besluit is gebaseerd op emotie. Meevoelen met slachtoffers, begrip tonen enz. of wel enige empathie komt ook om de hoek kijken. Als een rechter na zijn uitspraak een stoel naar zijn hoofd geslingerd krijgt van een boze nabestaande, dan is er toch echt iets mis. Dan is geen recht gedaan. Dan moet de eiser weer de beurs trekken.