vrijdag 24 augustus 2018

Een kapot hamertje

...nieuw boutje erin....
Hoera, onze student is student-af!! Meneer is geslaagd voor zijn Masters (natuurlijk!). Een jaartje later dan gepland, maar daar staat tegenover dat hij op zijn cv het mede organiseren van een groot evenement heeft kunnen vermelden. Het leren gaat hem en zijn vrienden goed af. Het kamperen en vooral wat daar omheen zit, wat minder. Na terugkeer kreeg ik te horen, dat ik iets aan de speciale hamer moest doen. “Dat ding is zo gammel als ik weet niet wat!”, was het commentaar. Ik heb daar verder niet bij stilgestaan, totdat ik gisteren wat tentharingen op de kop wilde tikken, toen we de luifel opzetten. Wat denk je? Die zeer oude hamer was kaduuk! De manier waarop de kop erbij hing, deed me denken aan de kip die mijn opa een keer slachtte. Hoe krijg je dat voor elkaar? Na enige bestudering kwam ik tot de volgende conclusie : de kop was met geweld de nek omgedraaid. De hamer heeft een steel, die je los en vast kunt draaien. In de losse toestand kan je de kop naar beneden drukken, zodat een compact geheel ontstaat. Je kan de kop ook in die stand vergrendelen, door de steel weer aan te draaien. Het systeem heeft veel weg van dat van een pioniersschep. Watskebeurd? In plaats van de steel los te draaien hebben ze de kop met studentengeweld in de normale stand gebracht. Met gevolg, dat de bevestiging van de bout  totaal verbogen en losgeraakt was. Tja, dan valt er niet meer mee te timmeren. Hahaha! Ja, we moesten er wel om lachen.
....niet buigen, maar draaien...
In mijn rommelkistje vond ik nog een passen bout en een moer. De oude was een geklonken exemplaar, die ik met enig geweld heb verwijderd. Ik heb daarvoor de trekhaak als werkbank gebruikt. Er was toch verder niemand in de buurt. Met drie klappen was het gebeurd. Daarna heb ik met de bout met moer de boel weer gemonteerd en de steel erop gedraaid. Het hamertje is weer klaar voor normaal gebruik. Ik zal op de houten steel maar met een pijl aangeven dat er gedraaid moet worden en niet gebogen.