vrijdag 3 augustus 2018

Stampen in de vakantie?

Weer viel ik van verbazing bijna van mijn stoel. Ik las namelijk, dat leraren uit het basisonderwijs van mening zijn, dat ouders hun kroost tijdens de vakantie bijles zouden moeten geven. Want, na de vakantie hebben de kids een achterstand opgelopen, aldus de leerkrachten, omdat ze in die periode te weinig lezen, rekenen, schrijven enzovoort. Hoe verzinnen ze het? Of probeert het lerarenkorps hun eigen falen richting de leerlingen en hun ouders te verschuiven?
Ik heb zelf ook op de lagere school en zelfs ook nog andere scholen gezeten. Ik zeg maar niet onderwijs genoten, want voor mij was geen sprake van genieten. Maar goed. Ik heb heerlijke vakanties gevierd, zonder een dag aan school te denken. Ik heb nooit eerder zoiets door leraren horen zeggen. Maar ja, toen waren er nog echte leraren die echte lessen gaven. Nee, als ik dit soort berichten lees dan zeg ik : laat die juffen en meesters maar eerst zelf hun werk goed doen. Pas dan mogen ze praten over hun salaris. Salaris moet je namelijk nog steeds verdienen. Dus juffen en meesters, ga zelf eens flink stampen in de vakantie. Niet met de voeten vanwege het salaris, maar in je koppie. Misschien kom je dan na de vakantie als een echte juf of meester terug. Strafwerk is hier op z'n plaats : 1.000 keer schrijven "Ik moet een echte juf / meester worden en geen zeurende geldwolf"