woensdag 8 augustus 2018

Welles nietes

De ene monteur zei dat de schokdemper lekte, de ander zei van nietes. Zelf zei ik (uiteindelijk, na de apk) na twee keer kijken : welles. De rubber hoes begon steeds vetter te worden. In eerste instantie had ik niet in de smiezen, dat de hoes onder het rijden draaide. Dus zag ik geen olielekkage en dus de monteur (met een vluchtige blik) toen ook niet. Maar ik keek later nogmaals. Toen zag ik donkere strepen op de rubberhoes. Na verdraaien van de hoes was het probleem opgelost. Haha! Dat doet me denken aan een zoon van ons. Toen hij onderweg in de auto een vreemd geluid hoorde, zette hij de volumeknop van de radio harder. Probleem opgelost.
Een lekke schokdemper dus. In dit geval moeten dan beide poten vervangen worden. Ik heb het www een paar nieuwe schokdempers en bijbehorende lagers besteld. In een kleine, doch fijne garage is het oude stel vanmorgen vervangen. Vooraf had ik de ruimte onder het dashboard links en rechts vrij gemaakt, door de betreffende panelen te verwijderen. Daarvoor moest ik o.a. de bedrading van de luidsprekers losmaken. De ingreep in de garage nam een uur per poot in beslag. Het lukte de monteur wonderwel, de bouten die er in 1994 ingedraaid waren, los te krijgen. Het monteren van de nieuwe poten verliep vlot. Het rode bakkie staat weer fier en evenwichtig op de nieuwe veerpoten.