maandag 6 augustus 2018

Deur klemt

Dat soort teksten zie ik soms. Net zoals 'Bel doet het niet' of  'Hond bijt niet' (let op, een hond kan niet schrijven). Daarmee is het probleem opgelost, denkt men. Op openbare wegen zie ik ook dat soort waarschuwingen. Voor obstakels op en/of langs de weg. Sommigen zijn daar bewust aangebracht, zoals opstaande randen om wegdelen te scheiden. Bordje erbij voor de motorrijders; probleem opgelost en verantwoordelijkheid doorgeschoven. Klaar.
Vorige week fietste ik langs een speeltuin, waar rond de tafels de grond bezaaid was met glasscherven van stuk gegooide flesjes. Ik zag dat iemand de moeite heeft genomen waarschuwingsteksten op papier te zetten en deze rond de plek des onheils te bevestigen. Op zich goed bedoeld hoor. Maar als je dan toch van plan bent die kant op te gaan en zoveel tijd en energie in het probleem te steken, had je ook een bezem kunnen meenemen en al die glasscherven kunnen opvegen. Ik woon daar niet in de buurt, anders had ik het zelf alsnog gedaan. Daar spelen immers veel kinderen.