Vandaag heb ik de zoveelste klussenlijst afgerond. Ik heb de voorste wielen een voor een van een tweede laklaag voorzien. Toen het eerste wiel was verwijderd, viel mij de roestbruine remklauw op. Geen gezicht dat bruin, ook al zit dat belangrijke ding verscholen.
Ik ben toen aan de slag gegaan met de staalborstel. Van dat oude geval heb ik de punt afgezaagd. Daar zaten inmiddels geen haren meer op. Ik had meer haren nodig aan het uiteinde, dus weg met de kale kop. De klauw heb ik daarna met een antiroestmiddel behandeld. Voorzichtig natuurlijk, want de schijf moest onbevlekt blijven. Ik heb de schijf afgedekt met een stuk plastic.
Toen ik zo bezig was heb ik de rand in het midden van de schijf ook maar gedaan. Die was ook al roestbruin, al kreeg ik die laag er heel gemakkelijk af. Terwijl dat spul aan het drogen was, heb ik de velg licht opgeschuurd en van de tweede laklaag voorzien. De binnenkant heb ik ook gelijk schoon geborsteld. Van het een komt het ander. Daarna heb ik het wiel weer gemonteerd.
Aan de andere kant moest ik eerst een randje wegslijpen, zodat ik de krik op een verantwoorde manier kon plaatsen. Men heeft in het verleden een keer een stuk plaatwerk vervangen. Daarvan stak een rand uit, zodat de chassisbalk ter plekke niet meer helemaal vlak was. Dat slijpen moest op een goede manier gebeuren, zonder de chassisbalk te raken. En dat lukte.
Natuurlijk heb ik net als bij het eerste wiel een extra bok gebruikt en wiggen tegen het andere voorwiel geplaatst. Veiligheid voor alles. Ik bedoel het is geen leuk gezicht iemand onder een wagen te zien liggen stuiptrekken. Brrr!
Het is geen dagelijks werk, dus stond ik toch even raar te kijken, dat ik daarmee zo'n 2 uur bezig was. Met als resultaat twee opnieuw behandelde velgen en gereinigde remklauwen.