maandag 28 augustus 2017

Slecht voor jezelf zorgen

Ik heb het ook moeten aanhoren : "Als je voor anderen wilt zorgen, moet je goed voor jezelf zorgen." En ik heb er gehoor aangegeven. In mijn geval ging het over psychische kwesties. Van tijd tot tijd hoor of zie ik het weer : iemand die slecht voor zichzelf zorgt. Zou zo'n iemand zich nooit afvragen : "Welke slechte gewoontes houd ik erop na?" De persoon in kwestie is ziek en ziet er fysiek slecht uit. En toch roken en (alcohol) drinken en meer voor de persoon in kwestie ongezonde dingen, zoals weinig structuur te weinig lichaamsbeweging. Dat laatste gaat vaak gepaard met te veel en/of ongezond eten. Zijn die mensen soms levensmoe? Sturen ze aan op een vroegtijdige dood? In veel gevallen slepen ze hun kinderen mee in hun ongezonde levensstijl. Dan zie ik dikkerds rondlopen.
Het zijn voor mij stuk voor stuk persoonlijke drama's. Afgezien daarvan vraag ik me af, hoeveel die manier van leven de gemeenschap kost. De kosten blijven immers niet beperkt tot het bedrag van de eigen risico. Maar goed, dat is slechts geld.