zondag 6 augustus 2017

Oranje Leeuwinnen winnen het EK!

Om 17.00 uur ben ik eens goed voor de tv gaan zitten. Het opruimen van de camper moest even plaatsmaken voor het EK voetbal. De Leeuwinnen speelden immers de finale tegen Denemarken! Na het eerste fluitsignaal zag ik de Nederlandse dames goed en goed verzorgd voetbal spelen. Maar de Deense elf gaf stevig partij en benutte slim de ruimte op de vleugels. Ze troefden een aantal keren de Oranje verdediging af en die kwam dusdanig in de problemen, dat ze een strafschop veroorzaakte. Die werd door de Denen benut. De Leeuwinnen lieten zich niet gek maken en wisten vrij snel de stand weer in evenwicht te brengen.
Voor de rust werd nog twee keer gescored, door zowel de Leeuwinnen als de Denen. Na rust trok Oranje ten aanval en kwam terecht op een 3-2 voorsprong. Jammer dat in de spits te vaak en te veel solistisch werd opgetreden, wat telkens afbreuk deed aan de fraai opgezette aanvallen. Ook het spelletje om de bal bij de cornervlag vast te houden, vond ik het aantrekkelijke spel niet ten goede komen. Gelukkig wist Nederland nogmaals te scoren, want de Denen roken en kregen steeds meer hun kansen.
Al met al een fraaie prestatie van de Oranje Leeuwinnen. Het is al weer jaren geleden, dat ik van ons nationale voetbalteam heb mogen genieten. En laten dat nou net dames zijn. Proficiat en bedankt!
Ik begreep enkel niet waarom tijdens de uitreiking van de medailles en de kampioentrofee al die bobo's een tree hoger stonden dan de dames. Dat had andersom gemoeten!