woensdag 2 augustus 2017

Motorkapvergrendeling

Maandag ben ik aan de gang gegaan met de afgebroken kabel van de vergrendeling van de motorkap. Zoals gezegd heb ik een elektrische ontgrendeling gekocht van het merk Shavedoor. Dat handige apparaat kostte nog geen 13 euro.
Ik heb ervoor gekozen twee mechanismen te maken. Een standaard met behulp van de Shavedoor en een trekkabel als noodoplossing als de elektrische het laat afweten. Dan hoef ik in noodgevallen niet zo te pielen om de kap geopend te krijgen. Haha!
Voor het elektrische apparaatje moest ik wel een speciaal steuntje maken, die op de carrosserie bevestigd wordt. Op dat steuntje heb ik het elektromotortje, het trekmechanisme is gebaseerd op een elektromagneet, gemonteerd. Ik moest ook een steuntje maken voor de noodoplossing met de trekkabel. Maar ook dat lukte.
De bijzonderheid is dat het knopje voor de bediening van de vergrendeling altijd voorzien moet zijn van 12 volt spanning. Dus die moest buiten het bestaande circuit om aangelegd worden. Het standaard elektrisch circuit wordt namelijk door de massasleutel onderbroken. En dan heb ik het bedieningsknopje ook op een verborgen, doch gemakkelijk bereikbaar plekje geïnstalleerd. Kortom, de maandag is begonnen met creatief knutselen. Erg leuk, vooral als het allemaal uiteindelijk werkt. En dat doet het dus niet! De veer waarmee de vergrendeling is uitgerust, is te sterk voor de magneet. Een lichter veer werkt ook niet, omdat de veer ook de kap iets moet optillen. Je kent het vast wel : de motorkap springt iets open, waarna hij met de hand ontgrendeld moet worden. Het wordt of een zwaardere magneet of gewoon die kabel vervangen door een nieuwe. Zucht. Of.... een aparte drukveer monteren, die de motorkap omhoog drukt als ie ontgrendeld wordt.