maandag 21 augustus 2017

Aanvaring op zee

Zit ik toch weer met opgetrokken wenkbrauwen aan te horen dat een Amerikaans oorlogsschip op zee door een tanker aangevaren is. Alsof twee mensen gewond zijn geraakt, omdat ze in de Sahara tegen elkaar aangelopen zijn. Ik bedoel : in zo'n grote ruimte zijn en dan toch tegen elkaar botsen.
Komt bij de techniek. Zo'n oorlogsschip heeft de meest moderne snufjes aan boord. Een tanker lijkt me een groot stuk metaal, dus over het hoofd zien lijkt me onwaarschijnlijk. En dan zijn er nog de moderne communicatiemiddelen, die zeevarenden in staat stellen met elkaar te communiceren.
Alles bij elkaar wat mij betreft een domme actie, vooral van het oorlogsschip. De dommigheid van de commandant heeft wellicht 10 mensen het leven gekost.
Oorlogsschepen zijn vaker betrokken bij dit soort incidenten. Ik blijf het onbegrijpelijk vinden. Of is het de bekende arrogantie? Het is een oudje, maar het blijft leuk :