donderdag 3 augustus 2017

Net hoe het uitkomt

Ik las ergens dat in Turkije een Nederlander is gearresteerd. Hij had kritiek op meneer Erdogan. Ik vond het een raar bericht, want het was toch een Nederlander? Nee dus, het bleek weer iemand te zijn met een dubbele nationaliteit. En omdat het politiek niet correct is te zeggen dat ie een Turk is, wordt maar gemakshalve teruggegrepen op de Nederlandse nationaliteit. Voor mij is de man in kwestie dus gewoon een Turk die kritiek heeft op Erdogan. En dan weet je wat je te wachten staat : gevangenis en mishandeling. Iedereen weet dat, behalve onze overheid. Die heeft recent Turkije laten beloven, dat ze iemand die door ons land wordt uitgeleverd, netjes zullen behandelen. Haha! Nogal naïef om zoiets als voorwaarde te stellen. Ook in dat geval ging het om een Turk met een Nederlands paspoort.
Tja, wat een gedoe. Ik vind dat zolang je een 2e paspoort erop na houdt, je geen Nederlander bent. In gevallen waarin de nationaliteit levenslang wordt toegekend, is het wat mij betreft niet mogelijk de Nederlandse aan te nemen. Wta dat betreft beschouw ik zelfs onze koningin niet als Nederlandse.