woensdag 23 augustus 2017

Fruit plukken

In deze periode zie ik weer de personeelsadvertenties verschijnen, waarin men liefhebbers oproept voor het plukken van fruit. Jong, oud, man, vrouw, transgender, hetero, homo, neutraal, blank, bruin, zwart en zelfs blauw, ja, ook ik was in de boomgaard te vinden. Haha!
Ik kijk terug op een leuke periode met veel grappen en grollen en toch ook serieuze gesprekken. Vier jaar heb ik het gedaan, toen werd ik de boomgaard uitgezet middels een onpersoonlijk e-mailtje dat ook nog een trap na gaf. Een zure appel, het zij zo.
Als ik die advertenties zie, krijg ik geen prikkel om te gaan bellen. Nogmaals het was leuk, met heel leuke mensen en dat voor slechts 7 euro netto per uur. Voor dat geld liepen we de hele dag in de boomgaard. Met mooi, aangenaam weer, in de regen (soms hoosbuien) en in de koude (begin oktober nachtvorst).
's Morgens om 8.00 uur beginnen. Om 10.00 uur een kwartiertje koffiepauze, om 12.30 uur een halfuur lunchpauze en om 15.00 uur een kwartier theepauze. Om 17.00 uur was het einde oefening. De pluk begon eind augustus, begin september en eindigde begin oktober. Zeg maar zo'n 6 á 7 weken.
De pluk werd afgesloten met een feestavond.
Ik deed het dus omdat het leuk was en omdat ik zinvol bezig wilde blijven ten behoeve van mijn herstel. Misschien mis ik het daarom niet; het was een soort therapie voor mij.