Na lang wikken en wegen hebben wij besloten, dat de stokken van de luifel en de bustent niet meer in de bagagebak verdwijnen. Het lastige van die stokken is dat je tijdens het opruimen een stekende beweging maakt in de bak. In die bak liggen ook de luifel en de bustent en de tochtstrook voor onder de wagen. De kans dat die beschadigd kunnen raken is vrij groot.
Al eerder had ik de onderkant van de wagen eens goed bekeken. Daar is genoeg ruimte om een pvc pijp op te hangen. Het worden twee stuks van 1,50 meter lang met een diameter van 80 mm. Een pijp van een grotere diameter zou handig geweest zijn, maar die leidt tot een kleinere grondspeling van de bus. Dus worden het er twee met totaal meer capaciteit. Natuurlijk voorzien van een eindkap (voorop) en een afneembare dop aan de achterzijde. Aan het eind van de buis ga ik materiaal aanbrengen, dat eventuele schokken kan opvangen. Als ik onverhoopt krachtig remmen moet, schuiven de stokken tegen het einddeksel. Die klap moet opgevangen worden. Het zou een raar gezicht zijn, wanneer ik na het remmen voor me opeens tentstokken onder de wagen tevoorschijn zie komen!
De schroefdop wordt van een slot voorzien en een touwtje (in het midden een gaatje) tegen mogelijk verlies.
Ik moet erop letten, dat ik al het daarin opgeborgen materiaal weer gemakkelijk kan pakken. Sommige stokken zijn korter en kunnen dus bij afremmen naar voren schuiven. Ik maak daarvoor een soort stootrand in de pijp. De 'slee' ligt aan het eind van de buis, terwijl het begin van het sleeptouw vooraan ligt.
Als ik niet zo'n voorziening zou maken, moet ik de wagen op een flink steile helling plaatsen of omhoog krikken om de buis te kunnen legen. Haha! Ik zou ook aan beide uiteinden een schroefdop kunnen plaatsen. Maar die oplossing kost wat meer centjes en vergt twee doppen los- en/of vastzetten. Dubbel werk dus.
De bustent- en luifelstokken-pijp wordt onder het chassis gehangen in beugels. Ik heb ook al gezien, dat de twee 80 mm buizen naast elkaar hoger komen te hangen dan de rest van het chassis. Dus ik hoef niet bang te zijn, dat de buis van het chassis geslagen wordt, door bijvoorbeeld verkeersdrempels of andere obstakels.
Ik laat dit concept even sudderen, alvorens ik tot realisatie overga.