vrijdag 19 augustus 2022

Met bier losmaken

Naar aanleiding van mijn klussen in Nieuwegein, kreeg ik de tip, dat bier de lijm waarmee de kurk op de vloer geplakt was oplost. Toen ik dat hoorde, dacht ik onbewust dat bier, met name Grolsch, nog veel meer oplost dan lijm. Het maakt ook relaties los en hersencellen die met elkaar moeten samenwerken om goed te kunnen functioneren. Het is zelfs zo erg, dat Grolsch relaties van familieleden onderling heeft opgelost. De notoire drinkers vormen een groepje, waar je als niet-drinker uitgesloten wordt. Zelfs als je broers, zusters of zelfs schoonfamilie geen Grolsch drinken, horen ze er niet meer bij. En na elk feestje klagen de drinkers, dat gasten zo snel weer vertrokken. De lullige opmerkingen van de dronkaards vindt niet iedereen leuk. Gek hè? Daar zitten gasten liever nier uren voor in de auto of een kwartier op de fiets.
Het bier maakt trouwens nog veel meer los. Het maakt je los van verantwoordelijkheden als gastvrouw of -heer. En als ouder zijnde. Ik heb het telkens over Grolsch, omdat ik die ervaringen met andere biermerken niet heb opgedaan. De notoire Grolsch drinkers hebben ook sterk de behoefte om jongeren (onder de 18) ook aan de fles te krijgen. Daar waar in gewone gezinnen kinderen tot studie en verantwoord gedrag gestimuleerd worden, drinkt men ook wel alcohol, maar met gezond verstand. Het minst erge effect van het flesje is, dat je er ook behoorlijk dik van wordt.