zaterdag 6 augustus 2022

Een wandelwagen

Dit keer heb ik wat staan prutsen aan een wandelwagentje. Toen ik achter op het erfje bezig was, stond op de stoep een oma wat treurig naar haar wandelwagentje kijken. Ze was op weg naar het centrum met een paar kleinkinderen. Na een begroeting over en weer vroeg ze of ik soms een speciale pomp heb om twee bandjes van het wagentje wat op te pompen. Er staken autoventielen uit de velgjes. Ik heb het karretje even het erfje opgesleept (een wieltje blokkeerde) en zag vrij snel dat een paar ventielen nauwelijks uit de velg staken. Toen ik in de banden kneep, bleken ze allemaal zo goed als leeg te zijn. Ik denk dat vanwege het vrij stugge materiaal van de buitenbandjes, het lijkt alsof ze nog vol lucht zitten. Natuurlijk wilde ik haar verder op weg helpen en zei toe de banden te controleren en op te pompen.
Na de lunch ben ik aan de slag gegaan. Ik heb een wiel gedemonteerd en de beide banden eraf gehaald. Ik heb de binnenband opgepompt en hem in de opvangbak voor regenwater ondergedompeld. De binnenband bleek niet lek te zijn. De buitenband was ook in orde. Na montage van het bandje met het ventiel weer goed geplaatst, heb ik het weer vol lucht gepompt. De band bleef hard. Hoera! Van de resterende drie wielen heb ik eerst de binnenbanden helemaal leeg laten lopen. Daarna heb ik de banden dusdanig om de velgjes gedraaid, zodat de haakse ventielen weer volledig uit de velg staken. Zo waren ze gemakkelijk bereikbaar voor de pomp. Daarna heb ik ze opgepompt. Geen van de banden bleek lek. Ik heb hier en daar ook nog wat bewegende delen gesmeerd. Het geblokkeerde wieltje heb ik bevrijd. Ik heb maar even een stukje met het wagentje gelopen om te zien of alles weer in orde was. Oma gebruikt het wagentjes namelijk ook als een soort rollator als ze met de kids op stap gaat naar het centrum van het dorp. Ik weet niet of iemand mij heeft zien lopen met dat karretje. Ik wacht de roddels maar even af. 😅 Oma kan trouwens weer op stap met haar rollator-wandelwagen.