vrijdag 5 augustus 2022

Hardleers of..?

Ze zijn wat hardleers, de Arabische 'vluchtelingen'. Gisteren zaten drie van hen, waaronder een meisje, tot laat in de avond op een bankje hier op het pleintje. Prima hoor, het oogt zelfs gezellig. Ik zag toen ook, ik kwam met Fenna voorbij, dat het meisje een ijsje at en wat andere snacks naast haar op de bank had liggen.
Toen ik vanmorgen met Fenna weer langs het bankje liep, lag er afval onder. Afval van de verpakkingen van de snacks en het ijsje. Ik heb hen al een paar keer vriendelijk gevraagd, om afval (ook sigarettenpeuken) thuis in de kliko te gooien of desnoods in die van ons. Onze kliko staat op nog geen 10 meter van het bankje. Ik herinner me nog de eerste keer. Toen vroeg ik hen of ze het hier schoon en mooi vonden. Natuurlijk reageerden ze erg positief. Vervolgens heb ik toen verzocht geen afval op het pleintje te gooien, zodat het zo mooi en schoon zou blijven. Ze beloofden dat (met enige schaamte / verlegenheid). De keren erna, heb ik het zelf opgeruimd vanuit de gedachte : "Ach, ik heb weer wat te doen." Ik heb toen wel weer de mensen vriendelijk erop aangesproken. Maar zonder het gewenste effect.
Dit keer heb ik het afval maar in hun tuin gegooid. Misschien werkt het zo wel.