Het is een onderdeel waarvan ik vrij snel dacht : wie heeft die slappe constructie bedacht? De rangeergreep is het handvat waarmee je de caravan kunt voorttrekken om hem op de juiste plek te positioneren. Meestal doen we dat met de auto. Achteruitrijden en hem dan op de plek manoeuvreren. Dat vereist van een man een héél ander denkvermogen. Ik noem het maar de vrouwelijke manier van denken; dus net andersom dan gedacht. Zoals ze dat vaak met fileparkeren doen. Haha! Het zijn in totaal vier handgrepen, twee aan de voor- en twee aan de achterkant van de sleurhut. De rangeergrepen zijn vaal nogal iel gemonteerd. Gewoon met een paar schroeven in het houten skelet van de caravan. Daar mag je dan zo'n 700 kg of meer mee trekken. Gevolg is dat de grepen vrij snel gaan loszitten of dat ze van de carrosserie getrokken worden. Met als vervolg schade en lekkages.
Bij een van onze vorige caravans heb ik dat zwakke punt verbeterd, door metalen plaatjes aan de binnenkant van de caravan te gebruiken. In plaats van schroeven heb ik bouten, plaatringen, moeren en die plaatjes gebruikt om de rangeergrepen vast te zetten. Ik heb toen 8 mm gaten door de carrosserie geboord op de plek waar de schroeven zaten. Je ziet natuurlijk wel aan de binnenkant de metalen plaatjes met moeren zitten. Maar met wat lak op keur van het interieur en het gebruik van kunststof afdekdopjes op de moeren, ziet het er best goed uit. Alsof het zo in de fabriek gemaakt is. Maar was dat maar waar. Voor deze caravan heb ik alvast een paar nieuwe plaatjes gemaakt compleet met M8 gaten voor de bouten.