vrijdag 25 maart 2022

Witte boorden

Zoals gebruikelijk heb ik weer vroeg mijn belastingaangifte ingevuld. Een aantal jaar nadat ik met pensioen gegaan ben, kreeg ik van de Belastingdienst een brief. Daarin stond gedrukt, dat ik geen aangifte meer hoefde te doen. Ik dacht in een opwelling 'mooi!', maar toen bedacht ik me plots : 'O ja?'. Want ik vertrouw de overheid voor geen eurocent.
Ik heb dat jaar toch maar een aangifte ingevuld. Wat denk je? Ik had bijna € 1.000 te veel aan premies afgedragen! Die zou de Dienst doodleuk in eigen zak gestoken hebben als ik gehoor had gegeven aan haar mededeling.
Ik kan zo'n mededeling van de Belastingdienst ook anders zien : als oplichting, diefstal. Ze weten best bij de Dienst dat ik te veel betaald heb, maar de witte boorden boeven zwijgen daarover.