donderdag 10 maart 2022

Mens en (wild) dier

de sjaak
Ik ben op de internationale vrouwendag thuisgebleven. Ik wilde het lot niet tarten. Al eens eerder opperde ik, dat mensen stukken grond geschikt maken voor landbouw of veeteelt, maar het dan vervelend vinden dat andere levende wezens, dieren, die grond ook erg geschikt vinden. Gevolg : verjagen en/of afschieten van wild. Soms met duizenden (ganzen!) tegelijk.
Als ik bepaalde oproepjes of ideeën over de Veluwe lees, dan zijn ze ook vaak strijdig. Een (rust)gebied met wilde dieren gaat men dusdanig vormen, dat mensen daar 'in alle rust' kunnen recreëren en genieten van de natuur. Paden, bankjes, afvalbakken enz. Als die mensen daaropaf komen, worden zodoende de beesten weggejaagd. Als dat gebeurd is, gaat men de mensen weer wegjagen. Beginnend met een oproep om het aantal bezoekers terug te dringen. Gevolgd door het afsluiten van delen natuurgebied. Dus ik vraag me verwonderd af : Wat zijn die 'natuurbeheerders' eigenlijk aan het doen?</