dinsdag 22 maart 2022

Indoctrinatie?

Gisteravond laat zag ik bij toeval een stukje op de tv voorbijkomen, waarin iemand zich beklaagde over indoctrinatie op Russische scholen. Dat was maar goed ook, want nu kon ik met een glimlach om mijn mond gaan slapen. Haha!
Het ging natuurlijk over de Russische inval in Oekraïne. Die werd in de lessen geschetst als een ruzie tussen een paar jongens, waarbij de Oekraïense werd afgeschilderd als een pestkop die met een stok slaande bewegingen maakte. De Russische jongen pakte daarop de stok van de pestkop af. Zo wordt de inval (die geen oorlog genoemd mag worden) plastisch beschreven. Zelf vond ik de symboliek wel leuk gevonden. Maar de criticus vond dat er sprake is van indoctrinatie en reageerde erg verontwaardigd. Hij is zeker nooit hier op een basisschool geweest. Ook hier worden kinderen gehersenspoeld. Niet via het ministerie van Onderwijs, maar door linkse docenten. Of het nu over het klimaat gaat, het virus, iemands geaardheid of de inval in Oekraïne. Kinderen mogen hier niet meer zelf leren denken. Docenten dringen hun meningen op en liegen gewoon mee met de overheid. Voor mij is het weer zo'n typisch voorbeeld : Men heeft plagiaat gepleegd van een handelwijze, die men dictaturen verwijt.