woensdag 23 maart 2022

Accu leegrijden

Als advies kreeg ik van de leverancier van de e-bike set mee, dat ik de accu 5x helemaal leeg moest rijden alvorens hem weer op te laden. Dat betekent wel dat met name de laatste loodjes energie nogal zwaar zijn. Ik moet namelijk met ingeschakelde motor fietsen, die in feite mijn trapbewegingen tegenwerkt. En da's geen pretje. Dus wat doe ik? Als de accu volgens het display bijna leeg is, hang ik de fiets met een spanband aan het stuur op. Vervolgens zet ik alles, accu en display,  aan. Ik draai het 'gashendeltje' naar beneden en zet dat vast. Dat hendeltje zorgt ervoor, dat het voorwiel gaat draaien. Zo los van de grond kent het wiel nauwelijks weerstand en draait het vrij snel. Alsof de accu nog voldoende power heeft. Maar schijn bedriegt. Als ie uitgedraaid is, kan ik de accu weer gaan opladen. Dat wordt dan voor de 4e keer. Dan nog één keer te gaan. Maar dat duurt dan weer ruim 70 km.