dinsdag 22 maart 2022

Olie verversen pompwagen

Omdat de pompwagen niet meer op z'n hoogste stand kwam en zelfs zachtjes weer naar beneden zakte, vroeg onze zoon of ik de olie wilde controleren. Toen ik gistermiddag het rubberen oliereservoir open had, zag ik alleen een zwarte, olieachtige drap. Net gesmolten teer. Omdat het al laat in de middag was en mijn maag wat onrustig begon te worden, besloot ik er vandaag mee verder te gaan.
Thuis heb ik eerst een set maatlepeltjes van Sonja gekregen. Onderweg heb ik een flacon hydrauliek olie gekocht. Dat is speciale olie en dus geen rem- of stuurbekrachtigingsolie. En helemaal geen motorolie! In de loods heb ik eerst met een maatlepeltje de drap uit het reservoir geschept (foto). Daarna heb ik
de oude olie uit het rubberen reservoir gezogen. Met een doorzichtig slangetje, zodat ik kon zien tot hoever de olie omhoog kwam. Ik had geen trek in een slok afgewerkte, zwarte olie. Ik durfde het rubberen reservoir niet te verwijderen. Het was nogal dun en slapjes en ik was bang dat het zou gaan scheuren. Na het vullen met de nieuwe olie heb ik een paar keer gepompt en de lepels weer laten zakken. Vervolgens
heb ik het reservoir weer leeg gezogen (de olie was grijs geworden) en het opnieuw gevuld. Na nog een paar keer pompen en zakken heb ik de boel afgerond. Hij doet ut weer! Ik vind het wel raar te zien, dat het zwarte rubberen reservoir tijdens het pompen vacuüm trok. Het deukte in. Maar dat is blijkbaar de techniek.