zaterdag 26 maart 2022

Eerlijk en logisch

Er zijn ook Oekraïense vluchtelingen, die de oorlogssituatie aangrijpen om te ontsnappen aan een grauw leven in hun land. waar een corrupt regime heerst. Ze geven dat ronduit toe. Eerlijk en logisch. Ze springen niet echt in het diepe of een zwart gat als ze hun vaderland achter zich laten, want voor de opvang wordt gezorgd. Ook hun toekomst is vaak al geregeld in de vorm van huisvesting, werk, onderwijs enz. Een grootdeel van de onzekerheden is weggenomen. 
Ik zeg al vaker : zolang ze op een positieve manier gaan meedraaien in onze maatschappij, vind ik het prima. Het is wel zo dat het niet zo mag zijn dat Nederlanders een stap opzij of terug moet doen voor hen. Dat is in mijn ogen ongelijke behandeling, discriminatie. Gelijke behandeling en kansen voor iedereen. Als ik bij een kassa sta, kijk ik ook niet of in de rij achter mij soms een vluchteling of emigrant staat die ik voor moet laten. Dus we moeten wel gewoon blijven doen. Om me heen merk ik helaas dat vluchteling zich in de sfeer van een voorkeursbehandeling blijven voelen. Ze doen alsof ze hier alles mogen. En dat is het gevaar dat op de loer ligt.