maandag 7 maart 2022

Tot alles in staat

Nog niet zolang geleden sprak ik een vluchtelinge uit het voormalig Joegoslavië. Ze was onder meer verbijsterd over het feit, dat goede buren en vrienden van de ene op de andere dag vijanden werden die elkaars dood wilden. Dat kregen zij via de radio en tv ingeprent.
Een soortgelijke omslag zag ik bij bepaalde mensen ten tijde van het coronabeleid. Mensen werd dusdanig door de regering bang gemaakt, dat zij zelfs hun eigen familieleden bedreigden en relaties opofferden aan hun eigen angsten. Voor mij zijn die mensen veel gevaarlijker dan welk virus dan ook. Ik ken er die zelfs hun eigen niet-gevaccineerde ouders bedreigd hebben. Maar ze waren al die tijd wel goed voor het oppassen op de kleinkinderen. Nou, ze hadden aan mij een verkeerde gehad. Vorige week hoorde ik van een ouder die zijn volwassen dochter zo bedreigde. Meneer is hartpatiënt en wachtte op een operatie. Hij gaf zijn niet-gevaccineerde dochter de schuld van zijn wachten. Bij sommigen is de intelligentie ver te zoeken. Aan de andere kant laten ze ook hun ware aard zien : die van haat en onverdraagzaamheid. Dat soort mensen is tot alles in staat. En toch mogen ook zij van mij medisch geholpen worden. Net zoals laatst die criminele gijzelaar in Amsterdam.