vrijdag 17 september 2021

Mijn fiets doet raar

"Willem, mijn fiets maakt een raar geluid. En het wordt alsmaar erger."
Ik vraag haar : "Als je rijdt of als ie in de schuur staat?" Ze kijkt me wat vragend aan en zegt dan dat het onder het fietsen is. Ach ja, ik heb soms de neiging mensen even echt aan het denken te zetten. Als we bij haar schuurtje aangekomen zijn halen we samen de fiets tevoorschijn. Een snelle blik leerde mij dat de ketting zeer dicht tegen de onderkant van de doorzichtige kettingkast hing.
Ik heb de fiets op een paar klinker gezet, zodat het achterwiel los van de grond kon komen. Daarvoor moest de probleemhebber wel even wat gewicht op het stuur zetten. Al draaiend aan een trapper zag ik de ketting de onderkant van de kast raken. En ja hoor, er klonk een 'raar' geluid. Voor mij een slepend geluid.
Ik haalde wat gereedschap om het wiel te lossen en de ketting te spannen. Meestal kijk ik even naar de koppen van moeren en bouten en maak dan een inschatting qua maat ring- en steeksleutels. En het waren dus 15 en 10. En een kruiskopschroevendraaier. Tijdens het klusje gaf ik wat tekst en uitleg. De fiets had standaard geen kettingspanners. Net voordat een flinke regenbui losbarstte kon de fiets weer het schuurtje in. Ze zei nog : "Dank je wel, morgen hoor je wel of het geluid verdwenen is!" Ik haastte me naar huis, want inmiddels vielen dikke druppels uit een donkere lucht. Daar hoorde ik dat mevrouw Bijleveld alsnog ontslag neemt. Weer zo'n actie die van weinig doortastend optreden getuigt. Nu de rest van Defensie nog weg. Of komt er iemand met een militaire achtergrond en een rechte rug?