woensdag 29 september 2021

City Bug accu en lader

Naar aanleiding van een berichtje van mij over de City Bug (een grote elektrische step/scooter met blauw kenteken) kwam een vraag voorbij. Men wilde weten waar een nieuwe accu en lader te koop zouden zijn.
Ik weet dat onderdelen voor de step nauwelijks verkrijgbaar zijn. Er zijn bedrijven, die accu's op maat maken. Maar met de specificaties van de accu, inclusief de fysieke afmetingen, lijkt het mij dat zo'n accu best wel te vinden moet zijn. Er zijn erg veel soortgelijke vervoersmiddelen op de markt, waarvan wel onderdelen als accu's en laders te koop zijn. Wat de lader betreft, naar mijn idee (de fabrikant zal daar zekerheid over moeten geven), zou je een andere acculader kunnen gebruiken. Ik heb er ooit een voor in de kampeerbus gekocht bij Action. De lader kan via een keuze toets zowel lood als gel accu's laden. Het handige van de kabel is dat ie uit twee delen bestaat. Ze kunnen middels stekkers aaneengesloten worden. Ik heb een deel van de kabel op de huishoudaccu gemonteerd. Die bevindt zich onder een stoel, waar ie lastig te bereiken is. Dankzij dat stukje kabel met stekker, kan ik de accu opladen zonder hem van zijn plek te hoeven halen (stoel moet dan gedemonteerd worden). Het is nu een kwestie van even de stekkers verbinden. Op soortgelijke wijze kan je een nieuwe aansluiting maken om welke 12 volt accu dan ook gemakkelijk te kunnen laden.
De City Bug heeft 3x 12 volt aan accu's. Ik weet niet in hoeverre het mogelijk is zo'n pack met een 12 volt lader te laden. Men (internet) zegt dat het laden van in serie geschakelde 12 volt accu's wel kan. En anders moet er inderdaad een speciale lader gevonden worden. Een alternatieve lader kan ook, zolang de specificaties maar overeenkomen met die van het origineel.