zondag 31 mei 2020

Speelgoed maken -2-

onderdelen staartwiel
Vanmorgen heb ik onder de overkapping het bouwpakketje van het vliegtuigje voor Luuk opgepakt. Ik ben de onderdelen met een schuifmaat (passen en meten) gaan monteren. Ik heb ze gelijmd en geschroefd. Het schroeven deed ik pas nadat ik de gaten met een naald dun boortje had voorgeboord. Om splijten van het hout te voorkomen.
Ik heb de hoekijzertjes moeten buigen, om de stand van de wieltjes wat recht te krijgen.
Het staartwieltje heeft Willem McIJver gemaakt van een open rond schroefhaakje en een doorvoerrubber; beide uit mijn rommeldoos. Ik heb het rubber met wd40 behandeld en toen in het haakje gedrukt. En voilá een staartwiel. Daarna heb ik het wieltje in de staart van het vliegtuigje gedraaid. Het vliegtuigje heb ik met wat plamuur behandeld, zodat ik straks na het schuren een vlak oppervlak kan lakken. Rest mij nog iets te bedenken voor het maken van de propellers. Dat worden gevoelig onderdelen, die eigenlijk Luuk-proof moeten zijn. Luuk behoort namelijk tot de categorie zeer jonge onderzoekers. Hij heeft als studierichting Materiaalsterkte. Dat maakt opa op uit het observeren van zijn gedrag. Haha! Ik moet Luuk wel instrueren om vooral niet op het vliegtuig te gaan zitten of staan en het niet uit het zolderraam te gooien. Ach ja, het is me wat. En ach, het is speelgoed en elk kind speelt op zijn eigen manier.