Van de RDW kreeg ik het bericht, dat de bus voor 4 juli a.s. gekeurd moet worden. De jaarlijkse APK staat weer voor de deur. Ik ben een keer nogal geschrokken toen de bus werd afgekeurd. De monteur zei toen dat er voor weken laswerk aan was. Het zou mij kapitalen gaan kosten. Ik vond die meneer opeens behoorlijk min spreken over de bus. Alsof ie hem liever niet meer in zijn garage had. De bus is vanaf de aanschaf bij die garage geweest. We hebben hem daar toen helemaal laten nakijken en een uitgebreide servicebeurt laten geven en de eerste APK laten doen. Dat was vanwege een nulmeting voor het onderhoud. En dan opeens, 2 jaar later, is de bus te min? Als zo'n garage kieskeurig kan worden omdat het goed gaat, dan kan dat ook op een wat vriendelijker manier verteld worden. Als klant heb ik ook mijn bijdrage geleverd aan hun succes. Toch?
Ik ben met het APK rapport naar een andere garage gegaan. Daar deed men erg luchtig over de afkeuring. Het laswerk viel reuze mee. Ik moest nog geen € 250 betalen. Het was het mij bekende stukje carrosserie aan de achterkant, onder de bumper. Later heb ik een andere specialist de bus laten inspecteren. Dat was in Soest. Ook hij, een lasser gespecialiseerd in Ducato's, had geen schokkend nieuws. De bus was volgens hem op alle zwakke punten al gelast en zag er aan de onderkant goed uit. Zijn advies was : "Per APK afwachten wat de opmerkingen zijn."
Sindsdien ben ik niet meer naar die eerste garage teruggegaan. Ik kreeg een wat naar gevoel van die opmerking. Wel geld verdienen aan servicebeurten etc. maar dan opeens roepen dat het een hopeloos geval is. Daar heb ik dus niets mee. Na die afkeur ben ik naar een andere garage gegaan. Daar is de bus inmiddels al 2x gekeurd. Ik heb online met die garage weer een afspraak gemaakt voor een keuring in juni a.s..
Er zijn hier een paar kleine doch goede garages. Helaas mogen zij nog geen APK doen.