donderdag 21 mei 2020

Hemelvaartsdag

De verhalen rond de Hemelvaart hebben ook zo hun eigen bijzonder- en geheimzinnigheden. Voor mij als late tiener / vroege twintiger een van de redenen om boeken van o.a. Von Däniken te lezen. Von D legt namelijk ook een link tussen de goden die mensen op aarde aanbaden of nog aanbidden en de ruimtevaart. Hij is daar niet de enige in. Ik geef toe dat ik eerst zo mijn bedenkingen had, omdat Von D. veroordeeld was wegens vervalsingen. Maar later ging ik steeds vaker in bepaalde theorieën van hem en anderen  geloven. Wat mij vooral boeit is het feit, dat in veel geloven er sprake is van min of meer gelijke uitgangspunten. Een ervan is dat goden uit de lucht komen en daar ook weer naar terugkeren. Zo'n 50 jaar nadat ik het eerste boek gelezen heb, zijn er diverse docu's en series op de tv te zien die dit onderwerp (waren de goden soms aliens?) nader onderzoeken. In de Bijbel zijn ook passages te vinden die suggereren dat toen al buitenaardse wezens de aarde bezochten.
Ik ben er niet op uit om de Bijbel c.q. mijn eigen geloof te ondermijnen. Dat blijft fier overeind staan. Maar er is meer dan wij denken. Ik wil graag weten wat dat 'meer' is.