vrijdag 22 mei 2020

Aangifte tegen de Belastingdienst

Nota bene het eigen ministerie (Financiën) heeft aangifte gedaan tegen de Belastingdienst. Wegens "...machtsmisbruik, discriminatie, ambtsmisdrijven, gemanipuleerde aangiften en strafbare feiten zoals opzettelijke fraude...", aldus het nieuws.
Ik kijk er niet eens raar van op. Toen ik bij de Dienst werkte schrok ik van de cultuur in Apeldoorn. Ik kreeg daar weliswaar enkel met een klein deel van de organisatie te maken, maar trok al snel de conclusie dat hij voor de hele organisatie gold. En blijkbaar dus nog steeds geldt. Een soortgelijke, zeer mensonvriendelijke cultuur kwam ik tegen bij andere (semi- of voormalige) overheidsinstellingen. Een cultuur waarin men niet alleen elkaar het licht in de ogen niet gunt, maar ook waarin de ambtenaar zich snel als autoritaire machtswellusteling gedraagt ten opzichte van burgers. Brrr. Het hele gedoe rond de toeslagen blijkt een flinke beerput te zijn.