zaterdag 2 mei 2020

Boven onze hoofden geïsoleerd

de bekleding hangt los

werken door een kier
Zoals bekend laat ik erg weinig gras groeien over de plannen die ik heb. Als het een probleem dreigt te worden, helemaal niet. Daar loop ik liever niet mee rond.
Dus heb ik op de zaterdagmiddag de plaat boven de voorruit aan de binnenkant verwijderd. Niet helemaal, want dat ging erg lastig. Ik heb eerst het rek verwijderd en daarna een aluminium strip die als afwerking dient. Toen heb ik voorzichtig de bekleding losgetrokken. Niet helemaal, aan de bovenkant liet ik het zitten.
veel ruimte!
Achter de bekleding bevonden zich 2 multiplex platen. Die heb ik deels losgeschroefd. Toen ik een plaat wat optilde zag ik een flinke ruimte tussen de houten plaatjes en de metalen plaat van de rode carrosserie. Ik zou die zo als extra bergruimte (zo'n 20 cm diep, 170 cm breed en 40 cm hoog)  kunnen inzetten! Maar daar ging ik dit keer niet, al is het wel goed te weten.
hij zit er weer op
Die ruimte heb ik volgestouwd met isolatiemateriaal, restanten die hier in de loods lagen om weggegooid te worden. Om die ruimte netjes te vullen was nog een flink gedoe. Ik moest de stukken isolatiedeken zo mooi mogelijk en aaneengesloten in die ruimte te zien krijgen. Ik zat met gestrekte arm in dat gat. Net dokter Pol, die controleert of een koe drachtig is.
Het lukte weliswaar, maar met veel zweet en gelukkig zonder bloed en tranen. Ook voor dit klusje had ik een mondkapje op mijn toet gedaan. En dat was maar goed ook. Er kwam aardig wat fijne stof naar beneden vallen.
klaar!
Nadat ik de houten platen weer op z'n plek had geschroefd, heb ik zowel de plaatjes als de wandbekleding geborsteld. Weer veel stof! Daarna heb ik beide ingespoten met een speciale lijn. Volgens de beschrijving moet ik 10 minuten wachten. Dat heb ik actief gedaan, door alvast de stofzuiger door de bus te halen. Toen heb ik de bekleding tegen de houten wand gedrukt en met een roller en rubberen hamer aangerold en -geklopt. Ik was uiteraard apetrots dat de boel er weer keurig op zat. Daarna heb ik de aluminium lijst en het rek weer gemonteerd. Ik had tijdens de demontage de schroefgaten met een zwart viltstift gemarkeerd. Dat bleek een handige ingreep. Het rek zat er ook zo weer tegenaan. Al met al was ik wel zo'n 3 uur bezig met deze grap. Maar het zal zeker heel veel schelen met de warmteafgifte op die plek.
Nadat ik de bus uit de loods gereden had, heb ik hem met beide portieren geopend even flink laten uitwaaien. Het was dan geen stal van Augias maar het ging wel snel, terwijl ik met de wind in de rug de bekleding van de stoelen klopte.