vrijdag 29 mei 2015

Rot op! -3-

Ingezonden n.a.v. Veel geschreeuw

In de 50 en 60-er jaren zag je ze veel meer dan tegenwoordig; Colporteurs, de zogenoemde 'deur aan deur'-verkopers, of mooier nog, 'leurders'. Ze maakten dankbaar gebruik van de aanwezigheid van een intercominstallatie in flatwoningen en ze bereikten zo van buitenaf heel eenvoudig meerdere bewoners; in ons geval acht gezinnen. Vooral bij regenachtig, en koud weer wilden ze graag zo snel mogelijk het trappenhuis in en of je het nou wilde of niet ze kwamen, net als mieren, altijd wel binnen omdat vaak iemand, zonder eerst iets te vragen, te snel op de knop van de deuropener had gedrukt. Eenmaal binnen stonden ze dan onverwachts voor je voordeur en het koste meestal de grootste moeite, die vaak heel vervelende, mensen weer kwijt te raken. Op een keer dat bij ons de bel ging stond ik 'op scherp' want ik had even daarvoor vanaf het balcon een verdachte persoon in de straat zien scharrelen die voldeed aan het signalement "leurder". En ja hoor; ,,Goedemorgen, (klonk het in de hoorn van de intercomtelefoon) mag ik U een vraag stellen?". Natuurlijk mocht dat; ,,maar, waar gaat het eigenlijk over?". De vraag was: ,,Hebt U een stofzuiger? en zo ja, hoe oud is deze?". Ik antwoordde: ,,Wij hebben inderdaad een stofzuiger en deze
is ongeveer zes jaar oud". ,,O maar meneer!, dan komt U in aanmerking voor een gratis demonstratie van ons nieuwste model stofzuiger". ,,Ja maar, ..... ", en verder kwam ik niet omdat ik alle kwaliteiten van zijn stofzuiger over mij uitgestort kreeg als was het water van een waterval maar nu omhoog natuurlijk. ,,Ja maar meneer .......", en nu kreeg ik te horen dat ik een enorme korting kreeg op de aankoop van een nieuwe stofzuiger als ik gebruik zou maken van zijn eenmalige aanbieding en hij hoopte natuurlijk dat ik nu wel zou toehappen. Maar ik hapte alleen maar naar lucht en nam een flinke aanloop met: ,,Meneer!!!!!, ik-wil-helemaal-niet-in-aanmerking-komen-voor-een-gratis-demonstratie-en-ik-hoef-ook-helemaal-geen-nieuwe-stofzuiger-want-die-van-ons-doet-het-nog-prima!!!". ,,Maar meneer ......., ,,Nee meneer!, ...goedemorgen!!!". ,,Man, rot toch op!". Bij die laatste woorden had ik de verbinding (...klik...) al verbroken maar het gaf mij toch wel een goed gevoel: ,,ROT OP!!!  (Nou, even dan).


Fan-tilator